onsdag den 20. januar 2016

Gru med snuden i vejret

Gru med snuden i vejret  
Kunstner: Kathrine Olesen
Title: Gru med snuden i vejret
Tilblivelse år: 30. november 2015
Størrelse: 16cm x 7cm x 7cm
Sokkel: 4cm x 4cm x 2cm
Placering: VGT Billedkunst
Materiale: ostevoks, ståltråd, træklods


Det er en lille skulptur med en fremtrædende brystkasse. Skulpturen er bygget af ostevoks, hvilket gør den skummel og dyster. Den er placeret på en lille træklods, hvor den står op som et menneske. Den har en lang kappe liggende ting der stritter ud af ryggen. Det eneste der er i hovedet, er en næse. Dens stilling og dens fremtrædende brystkasse, giver et domænerne udtryk. 

Komposition
o   Skulpturen er præget af den vertikale stillingen, der dog bliver brudt af en diagonal akse, der går fra den kappe liggende ting op til den opadgående snude. Det er den vertikale akse der giver skulpturen balance.

Form
o   Den har en organiske form som er åben og rolig.

Materiale og overfladevirkning
o   Skulpturen er i et hårdt materiale og virker massiv, tyngden ligger specielt i overkroppen. Overfladen er ru og mat i en mørk farve.

Skulpturens møde med understøttelse fladen
o   Skulpturen er placeret med sine fødder på en lille sokkel, der er lavet af træ. Soklen er med til at give skulpturen den vertikale akse sin dominans.

Størrelse, beskuerrelation og synsvinkel
o   I forhold til beskueren er det en skulptur, som fungerer bedst fra siden i normalperspektiv, men kan ses fra alle vinkler.

Rummet
o   Det er en åben skulptur der inddrager rummet



Sammenligning
Papmache skulpturen og voks skulpturen er meget forskellige.

o   Papmache skulpturen er i en realistisk børnestørrelse, og har menneskelige tegn, både på grund af størrelsen men også fordi den har menneskelige kropsdele, b.la. arme, øjne, næse mm.
Stående kvinde, afrodite fra Melos.
Venus fra Milo. ca. 200 f.kr

o   Voks skulpturen er ikke så menneskelig, den har bl.a. ingen arme og øjne.


 Perspektivering 
De har begge en vertikal stilling, og er klassiske inden for hver deres materiale. De har begge en organisk form og er åbne og rolige. Der er en god balance i begge skulpturer og soklen passer godt til.



Processen
Den er bygget op på en træklodse med en bærende tyk tråd. Omkring ”skelettet” er der snøret ståltråd, for at få lukket de store huller. Til sidst blødgører man ostevoksen i små stykker og putter det på skelettet.






















Ingen kommentarer:

Send en kommentar