mandag den 18. april 2016

Arkitekturanalyse

Arkitekturanalyse
- Fokus på bygningens ydre
1.     Helhedsindtryk
-       Se på bygningen, hvad tænker I når I ser på bygningen for første gang?
-       Er den imponerende / overvældende / kæmpe / grim / indbydende / skræmmende /autoritær / venlig …?
-       Er noget fremhævet? F.eks. et stort indgangsparti / et tårn / en iøjefaldende trappe / er noget fremskudt?

Kirkearkitektur har ofte til formål at udvise autoritet og skabe en hellig og ophøjet stemning.
Notre Dame. 1167-1345
Imponerende og indbydende byggeri, der vækker vores nysgerrighed med asymmetriske fremspring. Vi skal bevæge os omkring bygningen for at forstå den. 
Sydney Opera House 1973
Den imponerende parlamentsbygning i London. Et eksempel på en verdslig bygning der låner fra kirkearkitekturen, for at udstråle magt og autoritet. 
House of Parliament. 1840-88


2.     Symmetri asymmetri?
-       Er bygningen symmetrisk, hvor alt er centeret omkring en midterakse? (ses ofte hos gamle bygninger)
-       Er bygningen asymmetrisk med forskellige udspring (ses ofte fra modernismen og frem)

Harmonisk og symmetrisk bygning. Alt er centreret omkring midteraksen. Gesù kirken. 1568-80
Meget asymmetrisk og uharmonisk bygning.
Arken Kunstmuseum 1996
Asymmetrisk og Uharmonisk bygning, hvor forskellige kuber springer frem fra den stejle bygningskrop. Operaen i Oslo. 2007


3.     Vandret eller lodret?
-       Er facaden orientret lodret mod himlen, eller breder den sig vandret ud mod nabobygningerne?

Bygningen strækker sig mod himlen. De synlige bærende søjler nederst, og bygningens organiske form forstærker effekten.
Dancing House. 1996
Operaen i København er et eksempel på en bygning der er orienteret vandret. 2001-05
Bygning der breder sig til siderne. Det lange smalle vindue fremhæver de vandrette linjer.
Villa Savoye 1928-1931

4.     Materialer, konstruktion og lethed/tyngde
-       Hvad er bygningen lavet af? F.eks. sten / stål / beton / træ / glas / mursten / stærke materialer / skrøbelige materialer / naturlige eller syntetiske materialer / blanding af flere materialer?
-       Hvordan er konstruktionen? F.eks. bærende ydermure / jernskelet / glasfacader?
-       Virker bygningen tung/let? Er den f.eks. i massiv sten / bundet til jorden / små vinduer? Har den f.eks. store vinduespartier / søjler der løfter bygningskroppen op / ”lette” materialer som stål?

Bygning i sten. Det giver den et sollidt look. Frederik VIII's Palæ (en del af Amalienborg) 1750-60
Villa Savoye af LeCorbusier virker let, fordi stueetagen er tilbagetrukket og ydermuren erstattet af tynde søjler, og fordi 1. sal er malet hvid.
Villa Savoye 1928-1931
Hvad er bygning og hvad er natur? Huset er bygget ovenpå et vand-fald. Arkitektur og natur flyder sammen i den avancerede konstruktion. Materialerne er bevidst valgt, så de passer ind i omgivelserne.
Fallingwater 1935

5.     Funktion og målgruppe
-       Hvilken funktion har bygningen? Signalerer bygningen sin funktion?
-       Har bygningen en anden funktion i dag, end da den blev bygget?
-       Hvem er målgruppen? Er bygningen åben for alle, eller er det kun nogle udvalgte der må besøge den?

Eksempel på bygning, der har ændret funktion. Villaen er bygget som sommerhus og præstigebyggeri. I dag fungerer den som turistattraktion.
Villa Rotonda 1566-69
Kolding banegård har fungeret som banegård lige siden den blev opført,. Den er i historicistisk stil, henter inspiration fra renæssancen og barokken.
Kolding banegård 1884
Modernistisk etagebyggeri. Arkitekten har prioriteret at alle lejligheder har altan og udsigt. Der er afgørende for bygningens udseende.
Bellavista 1934

6.     Bygningens stil, dekoration og inspiration
-       Hvornår er den bygget?
-       Hvilken stilperiode tilhører bygningen, hvordan kan man se det? Hvad er kendetegnende for den stil?
-       Er der dekoration på bygningen? Det kan f.eks. være ornamenter / statuer / søjler / mønstre i murværk /  tempelgavl / triumfbuemotiv / søjler
-       Låner bygningen elementer fra andre stilperioder? Det er vigtigt at overveje, hvilken effekt det har. Vil man f.eks. overføre magten fra den anden bygning? Vil man prale med, at man kender til historien?

Eksempel på historicistisk bygning med meget dekoration. Den låner arkitektoniske elementer fra historien.
Det Kongelige Teater i København 1874
Eksempel på modernistisk bygning. Enkelhed, antihierarkisk, og grænsen mellem inde/ude er næsten udvisket. Unødig dekoration er undladt, men vandspejlinger, lys og skygge og mønsteret i marmoret bruges æstetisk.
Barcelona Pavillonen 1929.
Triumfbuemotiv brugt som indgangsparti. Oprindelig var det sejerherren der gik igennem triumfbuen, her er det gæsterne til Statens Museum for Kunst 1896

7.     Bygningen og omgivelserne
-       Passer bygningen ind i omgivelserne f.eks. i samme materiale?
-       Skeller bygningen sig ud i forhold til omgivelserne f.eks. et glashus blandt gamle huse?
-       Inviterer bygningen omgivelserne ind, eller lukker den sig om sig selv?

Århus Politigårds facade er meget lukket, og hovedindgangen er meget lille og er ikke inviterende.
1983
To meget forskellige bygninger ved siden af hinanden.
Det jødiske Museum i Berlin.
2001
Et godt eksempel på en bygning, der inviterer omgivelserne ind i bygningen. Louisiana Kunstmuseum.
1958



Til sidst skal I vurdere, hvad idéen med bygningen er.

Hvorfor er den bygget, hvad skal den fortælle og hvem har betalt for den?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar