søndag den 28. februar 2016

Analysemodeller

Analysemodeller
  • Formalanalyse
  • Betydnings- og socialanalyse
  • Formalanalyse, Skulptur

Formalanalyse


Formålet med analysen:Målet er at sige noget om et værks formelle træk: Hvad kan vi se, og hvilken virkning har det? Formalanalysens fokus er altså værkets interne organisering, det vil sige de dele værket består af og den måde de er placeret i forhold til hinanden.
Komposition:Hvilke kompositionslinjer er anvendt? (horisontale, vertikale, diagonale).
Er det gyldne snit eller en symmetriakse brugt for at skabe et fokus og/eller harmoni?
Hvilke former dominerer (cirkel, oval, kvadrat, rektangel, trekant)?
Er kompositionen fx statisk eller dynamisk, harmonisk eller disharmonisk, åben eller lukket?
Hvad er virkningen?
RummetHvordan er rummet i værket?
Undertrykkes rummet eller skabes der en illusion om tre-dimensionalitet  (gennem overlapning, repoussoir, gradienter)?
Er der tale om en tilstræbt naturalisme, eller fremkommer den rumlige virkning kun via overlapning, størrelsesforskelle og farvevirkning? (Fladt eller dybt rum)
Er rummet bygget op i forgrund, mellemgrund og baggrund?
Er der skabt dybde gennem indadgående linjer og perspektiv? Evt. centralperspektiv? (Perspektiv betyder at billedelementerne er underlagt én synsvinkel, personer og genstande bliver mindre i forhold til afstanden og/eller indadgående linjer samles i et forsvindingspunkt).
Hvordan er synsvinklen? Hvor ser man rummet fra? (Frø-, normal eller fugleperspektiv).
Hvordan bruges de rumskabende virkemidler? Som middel til at skabe visuel enhed, eller som noget, der forvirrer blikket?
Hvad er resultatet?
Fladen, formen og linjenEr formerne tydelige eller ikke-tydelige?
Er de fladt eller rumligt formede?
Er der brugt en optisk gradient (detaljer i forgrund og udviskning af formens klarhed i baggrund)?
Hvordan anvendes linjen? Som kontur (der binder motivet til fladen og betoner det dekorative, så plasticiteten forsvinder), som frigjort fra fladen eller som indirekte sammenstød mellem flader, eller er de helt fraværende?
Hvordan er de anvendte linjers form? (jævn, ujævn, kantede, nervøse, rolige, bløde, ensartede).
Hvad er virkningen på billedets samlede udtryk?
Lyset og skyggenBeskriv lyset i billedet.
Hvor kommer lyset fra? Er der tale om naturligt lys eller belysningslys(evt. Fra lampe). Lyser objekterne selv (egetlys) eller er lyset formgivende (danner skygger/form)?
Hvilken farve har lyset?
Hvor vigtig er lyskilden i forhold til den handling, der udspiller sig i billedet?
Beskriv skyggerne i billedet.
Er der egenskygger og slagskygger?
Hvordan er skyggernes form (hårde, bløde, tydelige, svage, naturlige, overdrevne)?
Hvilken farve har skyggerne?
Hvordan er forholdet mellem lys og skygge i billedet?
Hvordan påvirker lyset/skyggen den umiddelbare oplevelse af billedet(stemning)?
Farven og maleteknikHvordan bruges farverne?
Benyttes der rene og ublandede eller brækkede farver?
Er der anvendt kontraster? Forholdet mellem lyse og mørke-, kolde og varme-, rene og brækkede farver, eller er der brugt komplementærfarver som kontrast?
Er der brugt farveperspektiv/optisk gradient (forhold mellem varme og kolde farver)?
Er billedet bygget op i farveflader? Eller er farven omsluttet af konturer og linjer?
Hvordan er farven lagt på? Hvilke redskaber er anvendt?
Hvilken virkning har det?
Malerstil:Når man snakker om en malerstil, kan man undersøge forskellige kunstværkers formelle fællestræk i forskellige perioder og ismer, fx: Hvad er kendetegnende for middelalderens kunst i forhold til renæssancens stil?



Betydningsanalyse


BeskrivelseHvilke motivdele (personer, dyr, ting, natur, abstrakte former…) findes i billedet?
Hvilke handlinger indgår de i?
Opstår der særlige følelser og stemninger i samspillet mellem de anvendte motivdele?
Hvilken motivverden (religiøs, verdslig, dagligdags, eventyr…)
SymbolerHvad forestiller de, og hvilke betydninger dækker de over?
ForståelseHvilke holdninger, ideer eller tilværelsesforståelse udtrykkes i billedet?
Hvad er motivets funktion (dekoration, meddelelse, symbolsk)?
Hvilken situation er det skabt i?
Hvilken rolle har det spillet i den tid det er skabt i? Hvilke åndlige eller kulturelle strømninger har det været en del af?
Hvilken stil tilhører det?

Værktøjskasse Socialanalyse
Baggrund for værkets tilblivelse
Hvem har bestilt værket? Hvem er modtager?
Ligger der en hensigt eller holdning bag? (ønske, interesse, ideologi) Hvordan kommer det til udtryk?
Hvad er den historiske sammenhæng?



Skulptur
analyse 
Ser på skulpturens komposition (opbygning). Ikke alle analyse-punkter er lige relevante ved enhver skulptur


Beskrivelse: Fakta og observationTitelKunstnerTilblivelsestidspunkt/årstalStørrelsePlaceringBeskrivelse. Hvad forestiller skulpturen?
Materiale, overflade og farveOverflade (afhænger af materiale)
Er den glat, ru, blank, mat, gennemsigtig, ujævn eller andet?
Taktile (berøringsmæssige) egenskaberFår man lyst til at røre ved den eller er den decideret frastødende?
Lys og skygge (hænger sammen med overflade)
Reflekteres lyset?Dannes der skarpe kontraster?
FarveVækker farven opsigt eller er den diskret?
Får farven skulpturen til at virke ulækker, appetitlig, dramatisk eller dekorativ?
Fremhæver eller undertrykker farven det oprindelige materiale?
Hvilken betydning har det for oplevelsen af skulpturens lethed og tyngde, lys/skygge?
FormgivningDetaljegradEr skulpturen enkel eller med mange detaljer.Giver den dermed et hurtigt helhedsbillede eller skal den nærstuderes?
Komposition/akser –balance og bevægelseHvilke linjer kan der tegnes på figuren?
Er der primært lodrette eller vandrette akser? Er der symmetri? (skaber ro/balance)?
Er der diagonale/skrå akser der giver en dynamisk komposition (eksempelvis kontrapost: skulptur hviler det ene ben, giver figuren en S-form, der skaber balance og bevægelse på samme tid)?
Er der arbejdet bevidst med ubalance og med hvilken effekt? Statisk eller dynamisk.
SynsvinkelEr beskuer nødt til at gå rundt om skulpturen for at overskue sammenhængen eller kan man få et overblik fra én synsvinkel?
Er figuren frontal (har en tydelig for- og bagside)?
Står den på en sokkel eller er den større end dig så vi kun kan se den nedefra eller ses den i øjenhøjde?
Hvilket perspektiv ses den fra?
Massivitet/lethed Er der noget der får værket til at virke let eller tungt?
Skyldes virkningen det materialet eller formen?
Er skulpturen massiv/kompakt? Er den konveks (har en udad-buende form)?
Eller er skulpturen hul, konkav (indadbunde som en antenne)? Lethed kan også opnås ved mellemrum eller gennemsigtighed.
Rum- og beskuerinddragelse Vender skulpturen ud mod det rum den er i og inddrager beskueren (kan gøres gennem et blik og gestik eller gennem en spejling af beskueren i overfladen eller skulpturens taktile egenskaber, hvis beskuer får lyst til at røre ved skulpturen)?
Eller virker den lukket og afvisende? Lukket form eller åben form?
Sammenfatning/ konklusion. Hvordan virker alle underpunkterne i et samlet indtryk af skulpturen?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar