mandag den 29. februar 2016

Renæssancen 1420 - 1600 & perspektiv


Mona Lisa, Leonardo da Vinci,
1503-1506
Renæssancen 1420 - 1600

-Perspektiv
-Muligt at skabe forhold mellem billedets motiver


Carlo Crivelli: Madonna
med den lille kerte




Symboler

I Madonna med den lille kerte:

Barnet/Jesus er guddommeligt
- Gylden baggrund


Jesus skal dø på et kors- Barnet har pære i hånden, symbol på kærlighed. 

Jesus døde af kærlighed til os mennesker og skiftede vores billet til Helvede ud med en til Himlen


Jesus er verdens lys- Barnet sidder med et lys/kerte i hånden


Hans liv her på jorden var ikke evigt- Lyset brænder ud og slukkes


Jomfru Maria har stor kærlighed til Jesus-barnet- Roserne sammen med Maria symboliserer kærlighed.



Perspektiv

Perspektiv er den dybde, der er skabt i billedet. Det er skabt med forskellige hjælpemidler, såsom farver og overlapninger. Centralperspektiv og linearperspektiv bruges til at konstruere rum, ved at lade linjer føre ind i et forsvindingspunkt. 

Linearperspektiv linearperspektivet løber alle indadførende linjer sammen i ét punkt. Det er forsvindingspunktet. Det er lettest at konstruere linearperspektivet, hvis linjerne er rette og løber parallelt. 

Centralperspektiv 
I centralperspektivet er forsvindingspunktet lige midt i billedet – i beskuerens øjenhøjde. Et centralperspektivisk billedrum kan opleves som symmetrisk og meget velafbalanceret og overskueligt. Hvis der er menneskefigurer i rummet, får man en fornemmelse af, at de har kontrol over situationen. Beskueren har overblik over rummet.



Pigen i køkkenet af Anne Ancher 1883-86 
Pigen i køkkenet
Pigen i køkkenet står med ryggen til og oplyses af solen, der trænger ind igennem et gult gardin. Gardinet danner overgang mellem varmen udenfor og køkkenets mere kølige farver og temperatur. 
Linearperspektivet ligger i gulvbrædderne som er indadførende og stopper ved væg/køkkenbord.
Centralperspektivet er kvinden midt i billedet, som giver balance og ro.
(brugen af perspektiv)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar