Mundkussen
Mundkussen, 2010, 80 x 100 cm Djana Vallespir |
Titel: Mundkussen
Årstal: 2010
Kunstner: Djana Vallespir
Størrelse: 80 x 100 cm
Materiale: akrylmalling, lærred, tusch
Pris: 8.000 DKK
Maleriet "Mundkussen" har et blåt ansigt i forgrunden, som springer ud mellem benene på en dame. Ansigtet fylder det meste af billedet, og er lavet i close up. Ansigtet skære ansigt og giver kvalmende fornemmelse. Nederst i højre et der to ægge formede figurer i suites. Nederst til venstre er der et lille blåt robot hovede med lyserøde øjne som kigger frem. Over robot hovedet er nogler højhuse og noget der ligner en kran.
Maleriet er bygget op med den blå farve i en midter-komposition som ligger i ansigtet. At ansigtet er placeret i maleriets lodrette midterlinje, visser at det er den vigtigste del i maleriet, dermed er blå også en vigtig del. Der er også symetri-komposition det ligger i at ansigtet har nogle symmetriske træk og benene er placeret ensartet på hver side af hovedet. Symmetrien skaber en harmonisk, afbalanceret følelsesmæssig stemning.
Maleriet er tredimensionelt. Det ses i at det er er en forgrund som er det blå ansigtet, der næst er der mellemgrunden hvori bl.a. kvindens ben og de to æggeformet figur befinder sig i. Baggrunden ses i den hvide neutral flade, bagved kvindens ben. Der er overlapning i maleriet, i form af at ansigtet overlapper kvindens ben
Jeg forstiller mig med den størrelse maleriet har, vil den hænge i normal perspektiv, hvor beskueren ansigt ca. vil være i samme højde som maleriets ansigt. Ansigtet og dermed også den blå farve fylder der meste af billedfladen og er lavet som et nærbillede.
Der er en statisk bevægelse i maleriet, da der ikke fornemmes nogen bevægelse og man får en rolig oplevelse.
Det er et naturligt lys som kommer lige for og ligger en naturlig lysende glans bl.a. på næsetippen. Ligesom lyset falder naturligt ligger skyggerne også naturligt og er markeret tydligt. Maleriet indholder både egenskygge og slagskygge. Egenskyggen ses her bl.a. i kvindens knæhaser, og slagsskyggen ses i skyggen der falder på bundfladen. På og under de æggeformet figur og på bundfladen er blå mixet med violet brugt som skygge. I ansigtet er mørkeblå brugt som skyggens farve. Udover skyggerne i de blå nuancer er der skygger i sort-mørk, violet-pink og lysegul. Fordi lyset og skyggerne ligger naturligt, giver det en rolig stemning i maleriet.
I "Mundkussen" er der brugt primær farver, blå, rød og gul. Den blå farve er meget markant, da den der brugt til den vigtigste del i forgrunden. I maleriet er der også brugt sekundær farver, grøn, violet og orange. Det er anvendt brækkede farver, det ses ved at der fx. er brugt forskellige nuancer af blå, de forskellige nuancer forekommer basisk fra akrome farver, sort, hvid. Der en en kontrast mellem varme og kolde farver, hvor det er den kolde blå der er den mest fremtrædende. Motivernes linjer er tydeligt tegnet op med enten sort eller den farve motivet har. Selvom ansigtet er i forgrunden for den kolde blå farve, ansigtet til at træde længere tilbage i maleriet. Det samme ske med kvindens ben bare omvendt, de varme røde strømper får benene til at virke længere frem i maleriet.
Kropsproget er ret åbent, i form af de spredte ben. Sjælden virker også åben da de blanke øjnene kigger direkte på beskueren.
Der er en statisk bevægelse i maleriet, da der ikke fornemmes nogen bevægelse og man får en rolig oplevelse.
Det er et naturligt lys som kommer lige for og ligger en naturlig lysende glans bl.a. på næsetippen. Ligesom lyset falder naturligt ligger skyggerne også naturligt og er markeret tydligt. Maleriet indholder både egenskygge og slagskygge. Egenskyggen ses her bl.a. i kvindens knæhaser, og slagsskyggen ses i skyggen der falder på bundfladen. På og under de æggeformet figur og på bundfladen er blå mixet med violet brugt som skygge. I ansigtet er mørkeblå brugt som skyggens farve. Udover skyggerne i de blå nuancer er der skygger i sort-mørk, violet-pink og lysegul. Fordi lyset og skyggerne ligger naturligt, giver det en rolig stemning i maleriet.
I "Mundkussen" er der brugt primær farver, blå, rød og gul. Den blå farve er meget markant, da den der brugt til den vigtigste del i forgrunden. I maleriet er der også brugt sekundær farver, grøn, violet og orange. Det er anvendt brækkede farver, det ses ved at der fx. er brugt forskellige nuancer af blå, de forskellige nuancer forekommer basisk fra akrome farver, sort, hvid. Der en en kontrast mellem varme og kolde farver, hvor det er den kolde blå der er den mest fremtrædende. Motivernes linjer er tydeligt tegnet op med enten sort eller den farve motivet har. Selvom ansigtet er i forgrunden for den kolde blå farve, ansigtet til at træde længere tilbage i maleriet. Det samme ske med kvindens ben bare omvendt, de varme røde strømper får benene til at virke længere frem i maleriet.
Kropsproget er ret åbent, i form af de spredte ben. Sjælden virker også åben da de blanke øjnene kigger direkte på beskueren.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar